Program innowacyjny: „Czytam, piszę, ilustruję…. dla braciszka i siostrzyczki pierwszą książkę piszą wszyscy” realizowany był na lekcjach bibliotecznych przez 3 lata z uczniami obecnej klasy V i VI. Brali w niej udział wszyscy uczniowie tychże klas.
W trakcie realizacji innowacji omawiane były treści dotyczące budowy książki oraz etapów jej powstawania, począwszy od pomysłu, aż do realizacji. Po zapoznaniu się z podstawami uczniowie tworzyli własną książkę przeznaczoną dla najmłodszego rodzeństwa, starali się ją napisać i samodzielnie zilustrować.
Wszystkie działania zawarte w harmonogramie innowacji zostały zrealizowane.
Uczniowie wykonywali ilustracje i przygotowywali w ich oparciu opisy na następujące tematy:
- To ja – Twój brat/siostra
- Nasz dom
- Nasi rodzice : mama i tata
- To co nas otacza
- Nasze podwórko
- Moje ulubione zwierzątko
Na zajęciach uczniowie po zapoznaniu się z ogólnymi zasadami dotyczącymi powstania książek wykonywali ilustracje na podane tematy, następnie opisywali wykonany przez siebie rysunek. Ostatecznie ilustracje i opisy stanowiły wnętrze książki, do których uczniowie własnoręcznie sporządzili okładki. Każda ich książka posiadała również wymyślony przez nich tytuł i opatrzona była nazwiskiem autora i ilustratora.
Program innowacyjny „Czytam, piszę, ilustruję…. dla braciszka i siostrzyczki pierwszą książkę piszą wszyscy” został przyjęty przez uczniów z wielkim zainteresowaniem. Wszyscy zaangażowali się w jego realizację i tworzenie książeczek, choć tempo ich pracy było różne.
Zakładane cele programu zostały osiągnięte i zrealizowane.
Realizacja programu przyczyniła się do znacznego uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego podczas lekcji bibliotecznych. Wszyscy uczniowie brali czynny udział w zajęciach.