PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej im. Marii
Konopnickiej
w Iwinie
PODSTAWA
PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO:
·
Konstytucja RP art.48.ust. 1, art. 53 ust 3, art. 72
ust 1.
·
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i Konwencja
o Prawach Dziecka
·
Ustawa z dnia 14.12.2016 r. Prawo Oświatowe
(Dz. U z 2021r. poz.1082).
·
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982
r. Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
·
Rozporządzenie
MEN z dn. 14.02.2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły
podstawowej, w tym dla
uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym lub znacznym,
kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły
I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej
przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólne dla szkoły
policealnej ( Dz.U z 2017r. poz. 356).
·
Rozporządzenie MEN z dnia 18.08.2015r. w sprawie
zakresu i form prowadzenia w szkołach i
placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej,
edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania
narkomanii. ( Dz.U. z 2020 r. poz.1449).
·
Statut Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej
w Iwinie.
I. Założenia ogólne
1.Wychowanie i profilaktyka
szkolna ma na celu wszechstronny rozwój osobowy ucznia w
wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym,
moralnym i duchowym.
2.Praca wychowawcza to zgodne
współdziałanie uczniów, rodziców i nauczycieli,
które prowadzi do osiągnięcia celów zawartych
w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym.
3.Działania
wychowawcze-profilaktyczne podejmują wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w szkole, wspomagani przez wszystkich pracowników szkoły.
4.Podniesienie prestiżu i rangi
szkoły wolnej od uzależnień w środowisku
II. Zadania wychowawczo – profilaktyczne.
Zadania szkoły:
- opieka
wychowawców ukierunkowana na osiągniecie pełnej dojrzałości
psychicznej, fizycznej,
społecznej,
aksjologicznej, biologiczny i psychologiczny
rozwój wychowanków,
- ochrona wychowawcza
nad działaniem wychowanka w życiu społeczności
środowiskowej,
- przygotowanie
wychowanka do samodzielnego życia,
- skoordynowanie
działań wychowawczych domu, szkoły i środowiska
rówieśniczego,
- współpraca z rodzicami
w budowaniu postaw prozdrowotnych i zdrowego stylu życia.
- zapobieganie powstaniu
wśród dzieci i młodzieży niekorzystnych problemów
społecznych,
- rozwijanie poczucia własnej
wartości – samopoznanie, kształtowanie umiejętności
różnicowania emocji, rozwijanie własnej indywidualności,
kontroli i umiejętności zachowania się w określonych
sytuacjach, walka ze stresem,
- dążenie do
asertywności,
- efektywne wykorzystywanie czasu
wolnego, rozwój twórczy zainteresowań uczniów
( kółka zainteresowań),
- realizacja zadań z
zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Zadania
nauczyciela:
- kreowanie sytuacji, w
których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swej osobowości,
- kształtowanie
hierarchii systemu wartości,
- kształtowanie
umiejętności współdziałania w grupie
rówieśniczej i społecznej, budowanie
prawidłowych relacji rówieśniczych poprzez
wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych
form
spędzania wolnego czasu,
- budowanie obrazu
własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę,
- zaszczepienie postaw
pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych
oraz
właściwego
sposobu wyrażania ocen i sądów
różnych zachowań swoich i
innych osób,
- wzmacnianie
wśród uczniów więzi ze szkołą,
społecznością lokalną,
- wspieranie edukacji
mającej na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
- budowa wzajemnego zaufania w
grupie rówieśniczej, wdrażanie do samodzielności i
właściwego dokonywania wyboru, kształtowanie pozytywnych zmian w
rozwoju człowieka,
- rozwijanie świadomości
właściwego korzystania ze środków
masowego przekazu,
- zapoznanie uczniów z
podstawowa wiedzą na temat różnego rodzaju
uzależnień i ich szkodliwości dla zdrowia.
III. Misja szkoły:
We wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi
wartościami oraz poszanowaniem praw
i godności człowieka, zgodnie z Konwencją o Prawach
Dziecka i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka. Nasza
szkoła realizuje potrzeby i oczekiwania społeczności szkolnej i środowiska
lokalnego. Kształci i wychowuje na miarę XXI wieku.
Dążymy
do tego by:
Nasi uczniowie – byli rzetelnie
przygotowani do nauki i życia we współczesnym
świecie.
Ich rodzice – aktywnie wspierali szkołę i
współtworzyli ją.
Pracownicy szkoły – mieli
satysfakcję z wykonywanej pracy i odnosili sukcesy.
Szkoła – była
placówką cenioną i uznawaną w środowisku,
której klimat sprzyja zdrowiu i bezpieczeństwu.
IV. Model absolwenta Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w
Iwinie:
Absolwent
Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Iwinie:
a) w swoim postępowaniu
dąży do prawd,
b) jest świadomy życiowej
użyteczności, zdobytej wiedzy i umiejętności
przedmiotowych,
c) ma ukształtowany nawyk
dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz
umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego
zdrowiu,
d) wykorzystuje najnowsze techniki
multimedialne,
e) wie, gdzie szukać pomocy w
rozwiązywaniu problemów,
f) jest otwarty na europejskie i
światowe wartości kultury.
Absolwent
Szkoły Podstawowej w Iwinie to młody człowiek, który zna
historię, kulturę oraz tradycje swojego regionu i narodu.
Absolwent
Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Iwinie to człowiek:
a) umiejący
rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,
b) działający
na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska,
c) twórczo myślący,
d) umiejący skutecznie się porozumiewać,
e) umiejący stale się uczyć i doskonalić,
f) umiejący planować swoja pracę i ją
organizować,
Absolwent
Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Iwinie to człowiek
tolerancyjny, dbający o bezpieczeństwo własne i innych, aktywny,
ciekawy świata, uczciwy i prawy, przestrzegający prawa, kulturalny,
obowiązkowy, samodzielny, promujący zdrowy styl życia.
Absolwent
Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Iwinie to człowiek wolny,
zdolny do dokonywania właściwych wyborów, życzliwie
nastawiony do świata i ludzi.
V. Odbiorcy programu
Odbiorcy
programu to uczniowie klas I-VIII.
VI. Informacje o realizatorach działań
Nauczyciele,
wychowawcy, posiadający umiejętność nawiązywania
prawidłowego kontaktu
z uczniami, duży zasób wiedzy pedagogicznej, mądrość
życiowa, autentyczność.
VII. Spodziewane efekty
-
ukształtowanie poczucia tolerancji, kultury osobistej,
uczciwości, dbałości o bezpieczeństwo własne
i innych, przestrzegania prawa,
- aktywne i
ciekawe poznawania świata przez uczniów,
- nabycie
nawyku obowiązków, samodzielny, promujący zdrowy styl
życia,
-nawiązanie
bliższego kontaktu z uczniami, co pozwoli na lepsze zrozumienie ich
problemów
i ukierunkowanie ewentualnych działań profilaktycznych,
-zapobieganie
zjawisku patologii wśród dzieci i
młodzieży, nie
podejmowanie zachowań ryzykownych,
-
uwrażliwienie na potrzeby i uczucia innych i niesienie im
pomocy,
-
uatrakcyjnienie czasu wolnego po zajęciach szkolnych,
-
rozwinięcie poczucia własnej wartości,
VIII. Diagnoza
sytuacji wychowawczo – profilaktycznej szkoły
Program
wychowawczo – profilaktyczny został opracowany dla potrzeb
uczniów w Szkole Podstawowej w Iwinie. W opracowaniu
działań wychowawczo – profilaktycznych wzięto pod
uwagę lokalizację szkoły oraz specyfikę środowiska
lokalnego. Diagnozą objęto uczniów, nauczycieli,
rodziców. Diagnozy dokonano w oparciu o:
- obserwację zachowań uczniów,
informacje nauczycieli o bieżących problemach
wychowawczych,
- obserwację
postaw prozdrowotnych (uzależnienia, aktywność fizyczna),
-
obserwację i badanie klimatu w szkole,
- analizę
frekwencji na zajęciach lekcyjnych,
- analizę
działań w zakresie wolontariatu,
- ocenę
stwarzanych przez szkołę warunków pracy i wypoczynku
- obserwację
i analizę przypadków agresji w szkole
- dotychczas
realizowany program wychowawczy i profilaktyczny i jego ewaluację,
-
wnioski z nadzoru pedagogicznego.
We
wrześniu przeprowadzono diagnozę wśród uczniów
klas IV-VIII. Z diagnozy wynika, że:
- 75%
ankietowanych uczniów zostało poinformowanych przez nauczycieli o
szkodliwości działania używek,
- 75% uczniów
na godzinach wychowawczych dowiedziało się jak radzić sobie ze
stresem,
- 44%
ankietowanych uczniów uważa, że działania szkoły
wpływają na poglądy dotyczące szacunku wobec drugiego
człowieka, 22 %, że nie, a 33 % uczniów nie ma zdania na ten temat.
- 39% ankietowanych
uczniów bierze aktywny udział w imprezach szkolnych,
środowiskowych i konkursach, 3% nie, a 58 % tylko czasami,
- 42 %
uczniów uważa, że szkoła umożliwia mu rozwój
jego zainteresowań, 31% udzieliło odpowiedzi czasami, a 28%
uważa, że nie,
- 89%
uczniów zdobyło w szkole informację na temat zdrowego stylu
życia,
- 83 %
ankietowanych uczniów czuje się bezpiecznie w szkole,
- 56%
ankietowanych uczniów uważa, że w szkole jest zbyt
głośno, 25 % udzieliło odpowiedz „nie”.
Najczęściej wskazywanym miejscem w szkole jest hol/korytarz w czasie
przerwy. Uczniowie wskazują, że powodem hałasu są
głównie młodsi uczniowie, krzyki i kłótnie.
- 50 %
ankietowanych uczniów uważa, że w szkole prowadzona jest
wystarczająca ilość działań ekologicznych, 6 %udzieliło
odpowiedzi ”Nie”, a 44% „Nie wiem”.
Z diagnozy
nauczycieli wynika, że:
-100%
ankietowanych nauczycieli realizuje zadania programu
wychowawczo-profilaktycznego,
-76%
ankietowanych nauczycieli uważa, że tematyka godzin wychowawczych i
zajęć profilaktycznych przyczyniła się do lepszego
funkcjonowania ucznia w szkole i w domu, 24 % ankietowanych nauczycieli,
że nie
- 94%
ankietowanych nauczycieli uważa, że uczniowie zwracają się do nich z problemami,
- wszyscy
ankietowani nauczyciele uważają, że działania
wychowawczo-profilaktyczne wspomagają fizyczny, psychiczny, społeczny
i duchowy rozwój ucznia,
- 100 %
ankietowanych nauczycieli uważa, że szkoła zauważa problemy
wychowawcze i zdrowotne uczniów,
- 59 %
ankietowanych nauczycieli uważa, że w szkole panuje nadmierny
hałas,
- 94 %
ankietowanych nauczycieli uważa, że w szkole prowadzona jest
wystarczająca ilość działań ekologicznych. 6 % (1
nauczyciel) chciałaby realizować większą ilość programów
ekologicznych oraz lekcje w terenie i współpracować z
Nadleśnictwem.
Analiza
ankiety dla rodziców;
-
ankietę wypełniło 14 rodziców,
- 79%
ankietowanych rodziców uważa, że działania wychowawczo-profilaktyczne
wspomagają rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy
ich dziecka,
- 79%
ankietowanych rodziców stwierdza, że szkoła zauważa
problemy ich dziecka,
- 86%
rodziców stwierdza, że nauczyciele udzielają wsparcia ich
dziecku,
- 38 %
rodziców uważa, że
jego dziecko zwraca się ze swoimi problemami do nauczyciela, natomiast 46%
rodziców udzieliło odpowiedzi „nie wiem”,
- 64%
ankietowanych rodziców na podstawie rozmowy z dzieckiem stwierdza ,
że w szkole nie występuje
nadmierny hałas,
- 57 % respondentów uważa,
że w szkole prowadzona jest wystarczająca ilość
działań ekologicznych, 43 % nie wie czy są prowadzone takie
działania.
WNIOSKI PO
PRZEPROWADZONEJ EWALUACJI
1.
Należy zawsze i konsekwentnie reagować na niewłaściwe
zachowania uczniów, przejawy przemocy, agresji.
2.
Zwracać uwagę podczas wszystkich lekcji na wzajemny szacunek i
zachowanie uczniów. W razie problemów z dyscypliną
stosować bezpośrednie rozmowy nauczyciela z uczniem, wychowawcą,
następnie rodzicem, pedagogiem.
3.
Szczególną opieką otoczyć uczniów w szkole,
którzy nie czują się bezpiecznie w szkole, w swojej klasie.
4.
Na bieżąco informować rodziców o sytuacji wychowawczej,
aby mieli szansę odpowiednio zareagować.
5.
W dalszym ciągu dostarczać uczniom informacji na temat
szkodliwości używek: palenia papierosów, picia alkoholu,
zażywania substancji psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze) i nadal
prowadzić działania z zakresu przeciwdziałania cyberprzemocy,
zagrożeń płynących z Internetu.
6.
Promować wśród uczniów postawę szacunku wobec
drugiej osoby, niezależnie od jej statusu materialnego, zajmowanego
stanowiska.
7.Przeciwdziałać
zagrożeniu uzależnienia od komputera i innych urządzeń
telekomunikacyjnych.
8.
Promować wśród uczniów aktywne spędzanie wolnego
czasu, zwłaszcza ruch na świeżym powietrzu.
9.
Motywować uczniów do systematycznego uczenia się.
10.Kontynuować
wszelkie działania oceniane przez uczniów i rodziców,
nauczycieli jako pozytywne, budujące wspólnotę szkolną.
Wnioski z
przeprowadzonych ankiet oraz analiza w/w dokumentacji zostały wykorzystane
podczas modyfikacji programu.
Szanując indywidualność i godność każdego ucznia
wspomagamy go w dążeniach do wszechstronnego rozwoju. W swoich
działaniach kierujemy się uniwersalnymi wartościami moralnymi,
tolerancją, patriotyzmem, solidarnością, demokracją,
wolnością i sprawiedliwością społeczną.
Kultywujemy tradycję, a wszystkie działania pedagogiczne, opiekuńczo-wychowawcze i
profilaktyczne orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki
intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego
rozwoju uczniów), a także ich losy. Ściśle
współpracujemy z rodzicami,
( którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli,
zwłaszcza wychowawców) oraz innymi partnerami zewnętrznymi
wspierającymi szkołę w ich rozwoju.
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Terminy realizacji |
1. Monitorowanie nieobecności
w szkole, dyscyplina na zajęciach szkolnych |
1.Kontrolowanie przez wszystkich nauczycieli
obecności uczniów na zajęciach lekcyjnych. |
Wszyscy nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Cały rok szkolny |
2.Konsekwentne stosowanie procedur szkolnych wobec
uczniów opuszczających zajęcia szkolne. |
Wszyscy nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Cały rok szkolny |
|
3. Punktualne rozpoczynanie i kończenie
zajęć szkolnych. |
Wszyscy nauczyciele, wychowawcy, pedagog |
Cały rok szkolny |
|
4. Organizacja indywidualnych spotkań lub
kontakt telefoniczny z rodzicami za
pomocą multimediów, dotyczący nieuzasadnionych
nieobecnościach uczniów na zajęciach. |
Wychowawcy, pedagog |
Według potrzeb |
|
5. Współpraca z
policją, sądem rodzinnym, kuratorami, asystentem rodziny. |
Wychowawcy, pedagog |
Według potrzeb |
|
6.Przeprowadzenie na godzinie z wychowawcą
zajęć odnośnie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
– konsekwencje prawne nie przestrzegania w/w zasad. |
Wychowawcy klas |
IX.2022r. |
|
2. Stworzenie systemu pomocy uczniom ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, mającymi problemy edukacyjne i
wychowawcze |
1. Prowadzenie teczek uczniów
dotyczących realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
szkole. |
Pedagog |
Wg potrzeb |
2.Zaplanowanie i realizacja działań
wspierających uczniów: a)
zajęcia korekcyjno –kompensacyjne, b) zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze, c)zajęcia logopedyczne, d)
zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, e) zajęcia rewalidacyjne. |
Wychowawcy klas, nauczyciele
prowadzący zajęcia, pedagog , logopeda |
Cały rok szkolny, według
potrzeb |
|
3.Udzielanie rodzicom pomocy w zakresie wskazywania
instytucji służących specjalistyczną pomocą. |
Wszyscy nauczyciele, pedagog, logopeda |
Według potrzeb |
|
4.Systematyczna współpraca z instytucjami
zajmującymi się wspieraniem uczniów i rodzin z problemami
edukacyjnymi i wychowawczymi: Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
Policją, Sądem rodzinnym, GOPS, itp. |
Wychowawcy, pedagog, |
Według potrzeb |
|
5.Uwzględnianie zaleceń Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej zwartych w opiniach i orzeczeniach. |
Wszyscy nauczyciel |
Cały rok |
|
3. Rozwijanie zainteresowań uczniów oraz
systematyczne motywowanie uczniów do nauki |
1. Rozwijanie
zainteresowań uczniów: a) diagnoza,
poznanie i rozwijanie uzdolnień uczniów- lekcje z
wychowawcą, b) organizowanie
zajęć rozwijających uzdolnienia, zainteresowania i pasje
uczniów m.in. z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach programu
„Laboratoria przyszłości” |
Wszyscy nauczyciel , pedagog |
Cały rok |
2. Przygotowanie i udział w konkursach
przedmiotowych,
artystycznych, technicznych, sportowych – szkolnych i
między szkolnych. |
Wszyscy nauczyciel |
Cały rok |
|
3. Promowanie
osiągnięć uczniów: eksponowanie prac uczniów w
gablotach szkolnych, pracowniach przedmiotowych, stronie internetowej
szkoły i Gminy Grzmiąca oraz pochwała na apelu. |
Wszyscy nauczyciel |
Cały rok |
|
4. Indywidualizacja procesu edukacyjnego oraz
systemu oceniania wobec uczniów. |
Wszyscy nauczyciel |
Cały rok |
|
5.Stosowanie pochwał w przypadku najmniejszych
sukcesów, wobec uczniów
wymagających wsparcia. |
Wszyscy nauczyciel |
Cały rok |
|
6. Przeprowadzanie z uczniami rozmów
motywujących do nauki. |
Wszyscy nauczyciel |
Cały rok |
|
7. Przeprowadzenie w klasie VI zajęć dotyczących
umiejętności uczenia się |
Anna
Częszak |
Wg potrzeb |
|
8. Organizacja Dnia Matematyki. |
Beata Laube Anna Purgal |
Rok szkolny |
|
9. Udział uczniów klasy I-III
w konkursach: a) „Mistrz tabliczki mnożenia”, b),,Mistrz matematyki”, |
Celina
Dziuba-Bartnik |
Wg kalendarza |
|
10. Udział w projekcie Uniwersytetu dzieci
,,Czy wiesz jak żyje jeż?” |
Anna Purgal |
Cały rok |
|
11.Organizacja w klasie II,
„Nietypowych dni” np. Dzień Kropki, Dzień
Czekolady |
Anna Purgal |
Cały rok |
|
12.Udział uczniów w
innowacjach |
Autorzy
innowacji |
Cały rok |
|
13. Udział w programie ”Szkoły pełne
talentów”. |
Pedagog |
I semestr |
|
4. Stwarzanie możliwości budowania
właściwych relacji rówieśniczych, społecznych
w celu przeciwdziałania agresji i zapewnienia
bezpieczeństwa w szkole i poza nią. |
1.Organizowanie zajęć z
wychowawcą, pedagogiem na temat: a) sposobów rozwiązywania
konfliktów, b) asertywności, c) budowania poczucia własnej wartości, d)
umiejętności pracy w zespole i rozwiązywania problemów
w grupie, e)zachowań agresywnych, f)wskazywanie sposobów pomagania
rówieśnikom, g)kształtowanie poczucia odpowiedzialności
za swoje postępowanie, h)odpowiedzialność za swoje
słowa i czyny, i)uprzejmość jako moje drugie
imię, j)umiejętność zachowania
się w różnych sytuacjach życiowych. |
Wszyscy nauczyciel |
Cały rok |
2. Zapraszanie przedstawicieli służb
prewencyjnych w celu uświadomienia uczniom konsekwencji ich
niewłaściwego zachowania. |
Wychowawcy klas, pedagog |
Wg potrzeb |
|
3.
Zorganizowanie spotkania z przedstawicielem policji „Miasteczko ruchu
drogowego” dla uczniów klas I-III. |
Wychowawcy klas I-III |
IX. 2022 |
|
4. Zorganizowanie
warsztatów „Umiejętności społecznych” dla
uczniów klas I-III. |
Wychowawcy klas I-III |
IX. 2022 |
|
5.Udział nauczycieli w
konferencjach, warsztatach i szkoleniach, dotyczących
profilaktyki. |
Wszyscy
nauczyciele |
Wg potrzeb |
|
6. Udział uczniów
klasy I w programie „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. |
Alicja
Trzaskowska |
I semestr |
|
7.Udział w
programach „Bezpieczne wakacje”, ,,Bezpieczne ferie”. |
Wychowawcy klas, pedagog |
II semestr |
|
8. Udział
uczniów w akcji „Bezpiecznie na wsi mamy…”. |
Pedagog |
II semestr |
|
9. Zorganizowanie w szkole akcji „STOP
Wulgaryzmom” |
Pedagog |
XII.2022 |
|
10.
Zorganizowanie Dnia Życzliwości. |
Anna Purgal,
pedagog |
XI.2022 |
|
5. Prowadzenie działań z
zakresu promocji zdrowia oraz wspomagania uczniów i wychowanków
w ich rozwoju. |
1. Aktywne spędzanie wolnego czasu: a) pogadanki/lekcje wychowawcze, b) propagowanie aktywności sportowej,
zachęcanie do udziału w czynnym uprawianiu sportu
na SKS oraz w konkursach i zawodach sportowych, c) nauka walki fair-play. d) organizacja “Olimpiady gier i zabaw”. |
Wszyscy nauczyciele, pedagog, nauczyciel wf |
Wg potrzeb |
2.Zapoznawanie lub
utrwalanie młodzieży z zasadami zdrowego odżywiania
się oraz kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi
zdrowia, poprzez pogadanki, dyskusje, konkursy
plastyczne. |
Wszyscy
nauczyciele, pedagog |
Wg potrzeb |
|
3. Zwracanie uwagi na prawidłowe siedzenie
uczniów przy stolikach szkolnych. |
Wszyscy nauczyciele,
pedagog |
Cały rok |
|
4. Podejmowanie działań
mających na celu zwalczanie i przeciwdziałanie pandemii Covid-19
oraz zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i pracownikom szkoły: sytuacji
pandemii COVID-19, |
Wychowawcy klas,
pedagog |
Cały rok |
|
5.Prowadzenie zajęć
Wychowania do życia w rodzinie w klasach IV-VIII. |
Celina
Dziuba-Bartnik |
Cały rok |
|
6.Prowadzenie zajęć sportowych w
ramach programu WF z AWF. |
Celina
Dziuba-Bartnik Ewa Owczarska |
I semestr |
|
7.Realizacja programów
profilaktyki zdrowotnej: a) „Problem z
głowy”, b) „Trzymaj
formę”, c) „Program dla szkół”, d) „Kubusiowi Przyjaciele
Natury”. |
Nauczyciele
realizujący programy |
Cały rok |
|
8.Zorganizowanie
zdrowej i sportowej zielonej nocy w szkole. |
Karolina
Lachowska-Majchrzak, Anna Purgal, pedagog |
VI.2023 |
|
9.
Zorganizowanie Dnia Zdrowego Odżywiania. |
Pedagog, Renata Piątkowska |
XI.2022 |
|
10. Udział
uczniów klas I-VIII w zajęciach dot. szkodliwości hałasu i
sposobów unikania nadmiernego hałasu. |
Wychowawcy klas,
pedagog |
Rok szkolny |
|
11. Działania dotyczące promocji zdrowia. |
Wychowawcy klas |
Rok
szkolny |
|
6. Zapewnienie opieki
służb medycznych nad rozwojem fizycznym dziecka. |
1. Okresowe badania uczniów. |
Pielęgniarka |
Rok szkolny |
2. Prowadzenie zajęć
gimnastyki korekcyjnej. |
Pielęgniarka, nauczyciel wf |
Rok szkolny |
|
3. Udział uczniów we fluoryzacji. |
Pielęgniarka |
Zgodnie z harmo-nogramem |
|
7.Uświadamianie uczniom negatywnych skutków działania
środków psychoaktywnych oraz środków multimedialnych. |
1.Udział uczniów w pogadankach nt. środków psychoaktywnych i
konsekwencji ich spożywania, np.: a) środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji
psychoaktywnych, b) tytoniu, c) alkoholu. |
Wychowawcy klas, pedagog |
Rok szkolny |
2.Uczenie świadomego i umiejętnego
korzystania ze współczesnych środków
multimedialnych: a) stwarzanie warunków do wszechstronnego
rozwoju uczniów poprzez technologię informatyczną, b) wykorzystanie pracowni komputerowej w trakcie
procesów lekcyjnych pozalekcyjnych, multimediów,
Internetu, c) udział w akcji „Dzień
Bezpiecznego Internetu”. |
Wychowawcy klas, pedagog Beata Laube |
Rok szkolny |
|
3.Organizowanie zajęć z wychowawcą,
pedagogiem na temat Cyberprzemocy. |
Wychowawcy klas, pedagog |
Rok szkolny |
|
4.Promowanie na stronie internetowej szkoły
bezpiecznych stron. |
Iwona
Łabęcka |
Rok szkolny |
|
5.Współpraca z Powiatową
Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Szczecinku, Komendą
Powiatową Policji w Szczecinku, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych oraz terapeutą w zakresie profilaktyki
uzależnień. |
Wychowawcy klas, pedagog |
Wg potrzeb |
|
6.Udział uczniów klasy IV-VIII w Gminnym Konkursie
„Profilaktyka Uzależnień”. |
Celina
Dziuba-Bartnik, pedagog |
II semestr |
|
7. Udział uczniów
klasy VIII w programie profilaktycznym „Porozmawiajmy o zdrowiu i
nowych zagrożeniach”. |
Pedagog |
II semestr |
|
8. Udział uczniów klasy VIII w programie profilaktycznym
„Lawendowe wzgórze”. |
Wychowawca
klasy, pedagog |
I semestr |
|
9.Udział uczniów klas IV-VIII w programie
„Debata”. |
Pedagog |
Rok szkolny |
|
10. Udział w Obchodach Światowego Dnia
Rzucania Palenia Tytoniu. |
Purgal Anna, pedagog |
XI.2022 |
|
8.Przygotowanie uczniów do podejmowania pracy
wolontariusza |
1.Działanie Rady Wolontariatu: a) propagowanie idei wolontariatu, b) organizowanie w szkole i środowisku
lokalnych akcji charytatywnych m.in. zbiórka nakrętek
plastikowych, c) udział w akcji „Pola Nadziei” d) udział w Wielkiej
Orkiestrze Świątecznej Pomocy |
Pedagog Pedagog, Anna Purgal, Karolina Lachowska-Majchrzak |
Rok szkolny |
2.Współpraca z UNICEF: a) pogadanki, b) pokazy multimedialne. |
Pedagog |
Rok szkolny |
|
3. Opieka nad starym cmentarzem. |
Wychowawcy klas |
X/XI. 2022 |
|
4. Udział w akcji „Szlachetna
Paczka”. |
Monika Stokowiec |
XII.2022 |
|
9. Kształtowanie kultury
języka poprzez rozwijanie kompetencji czytelniczych
wśród dzieci i młodzieży |
1. Udział w podsumowaniu akcji
„Przyjaciele książki”. |
Iwona
Łabęcka Renata Piątkowska |
II semestr |
2. Wykorzystanie zasobów biblioteki szkolnej:
prasy, encyklopedii i słowników. |
Wszyscy
nauczyciele |
Rok szkolny |
|
3. Prowadzenie lekcji bibliotecznych. |
Iwona
Łabęcka |
Rok szkolny |
|
4. Udział w akcjach i projektach czytelniczych: III Międzynarodowa edycja ,,Przerwy
na czytanie”. |
Iwona
Łabęcka |
X.2022 |
|
5.Pasowanie uczniów klasy I na ucznia. |
Wychowawca
klasy, Anna Częszak , SU |
X.2022 |
|
6.Utrwalanie zasad poprawnego
posługiwania się językiem w mowie i piśmie. |
Wszyscy
nauczyciele |
Rok szkolny |
|
7.Udział w konkursach literackich,
recytatorskich, ortograficznych, czytelniczych, historycznych. |
Nauczyciele
odpowiedzialni |
Rok szkolny |
|
8. Pasowanie na czytelnika uczniów klasy
I. |
Iwona
Łabęcka, Wychowawca klasy |
III. 2023 |
|
9. Zorganizowanie konkurs ,,Bohater lektury" dla klasy II-III. |
Celina
Dziuba-Bartnik |
II semestr |
|
10. Kształtowanie u ucznia
postawy przynależności do środowiska szkolnego, lokalnego,
narodowego i europejskiego. |
1.Zapoznanie z sylwetką patrona szkoły,
sztandarem: a) lekcje poświęcone patronowi
szkoły, b) gazetki ścienne, c) informacje o patronie na stronie internetowej
szkoły, d) udział uczniów w konkursie
plastycznym „Malowane słowem”. |
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciel muzyki, nauczyciel
języka polskiego Nauczyciel
biblioteki |
V.2023r. I semestr |
2.Organizowanie imprez służących
integracji środowiska szkolnego: a)ogniska, pikniki, zajęcia
integracyjne. b)organizowanie imprez klasowych:
andrzejki, wigilia klasowa, Mikołajki, Dzień Babci
i Dziadka, Walentynki, Dzień Wiosny. |
Nauczyciele odpowiedzialni za imprezy
szkolne, wychowawcy |
Zgodnie z kalenda-rzem
imprez |
|
3.Aktywna praca Samorządu Uczniowskiego: a) wybory Samorządu Uczniowskiego, b)opiniowanie dodatkowych dni wolnych od
zajęć dydaktycznych, zmianami do Statutu Szkoły, innych
regulaminów wewnątrzszkolnych, c) organizacja wydarzeń szkolnych; Pasowanie na
ucznia klasy I, Walentynki, Dzień Kobiet. |
Opiekun samorządu uczniowskiego, samorząd
uczniowski, wychowawcy klas |
W ciągu roku Zgodnie z kalenda-rzem
imprez |
|
4.Poznawanie i kontynuowanie tradycji szkoły i
wsi: a) zapoznanie z tradycjami
bożonarodzeniowymi i organizacja spotkań wigilijnych, b)konkursu „Kartka, stroik
świąteczny”, - zorganizowanie kiermaszu, - wykonanie ozdób
świątecznych. c) zapoznawanie uczniów z tradycjami wielkanocnymi. |
Wychowawcy klas, nauczyciel religii, opiekun SKO i
Samorządu Uczniowskiego |
Zgodnie z kalenda-rzem
imprez |
|
5.Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia oraz
prawami człowieka: a) zapoznanie ze Statutem Szkoły, b) zapoznanie z Zasadami Wewnątrzszkolnego
Oceniania, c) pogadanki na godzinach wychowawczych dot.: - obowiązków i
praw ucznia, - systemu kar i nagród stosowanego w
szkole, d) wybory Samorządów
Klasowych i Samorządu Szkolnego. |
Wychowawcy klas |
I semestr |
|
6.Poznawanie dziedzictwa
cywilizacyjnego Europy: a)kształtowanie poczucia
przynależności do społeczności Europy, b) zapoznanie z hymnem Unii Europejskiej, c) poznawanie tradycji świątecznych
państw europejskich. |
Nauczyciele języka polskiego, wychowawcy klas |
Rok szkolny |
|
7. Przeprowadzenie w
klasach I-VIII zajęć związanych z uwrażliwieniem na
prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw
szlachetności, zaangażowania społecznego. |
Wychowawcy klas |
Rok szkolny |
|
8.
Prowadzenie zajęć z
doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII. |
Doradca zawodowy |
Rok szkolny |
|
9.Prowadzenie
zajęć z preorientacji zawodowej przez nauczycieli,
wychowawców, specjalistów szkolnych. |
Wszyscy nauczyciele |
Rok szkolny |
|
11. Kształtowanie postaw,
wychowanie do wartości |
1.Kształtowanie postaw
patriotycznych: a) nauka oraz utrwalanie hymnu
państwowego, b) klasowe upamiętnienie świąt
państwowych, np. Święta Niepodległości, Rocznica Konstytucji
3 Maja, Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej. |
Nauczyciele odpowiedzialni za
imprezy/uroczystości szkolne |
Rok szkolny |
2.Poznawanie symboli narodowych i
kształtowanie nawyku okazywania im szacunku. |
Wszyscy
nauczyciele |
Rok szkolny |
|
3. Udział w akcji BohaterOn. |
Karolina Lachowska-Majchrzak Celina Dziuba-Bartnik |
I semestr |
|
12. Współpraca z
rodzicami i instytucjami wspomagającymi szkołę |
1.Kształtowanie integralnych działań wychowawczych
szkoły i rodziny: a) zebrania z rodzicami (stacjonarne lub za
pomocą dostępnych środków multimedialnych): -informacja o postępach w nauce, oraz
zachowaniu, - zachęcenie rodziców do
współpracy we wspólnym rozwiązywaniu problemów
wychowawczych zaistniałych w szkole, - zapoznawanie rodziców
ze Statutem, Przedmiotowym Zasadami
Oceniania, punktową oceną z zachowania w kl. IV-VIII, b) współpraca oraz udział
rodziców w imprezach klasowych, c) rozmowy z uczniami, rodzicami, w celu bieżącego
monitoringu sytuacji uczniów. |
Dyrektor, wychowawcy, pedagog |
Rok szkolny |
2.Wzmacnianie prawidłowego rozwoju
intelektualnego, emocjonalnego i społecznego: a) stworzenie opieki i pomocy materialnej dla
potrzebujących uczniów, b) poradnictwo dla rodziców: - godziny
dostępności dla uczniów i rodziców, - rozmowy indywidualne z rodzicami mające na
celu pomoc w procesie wychowania oraz w rozwiązywaniu indywidualnych
problemów wychowawczych, - kierowanie do ekspertów i lekarzy specjalistów, c) współpraca z Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną, Gminnym Ośrodkiem Pomocy
Społecznej, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Szczecinku,
Asystentem rodziny |
Wszyscy
nauczyciele Wychowawcy klas,
pedagog |
Rok szkolny |
|
3. Udział uczniów
klasy II w programie ,,Dzieci uczą rodziców”. |
Celina
Dziuba-Bartnik |
I semestr |
|
13. Kształtowanie postaw ekologicznych i
zapobieganie degradacji środowiska |
1.Udział w akcjach ekologicznych: a)
Sprzątanie Świata- udział w akcji „Kwiaty zamiast
Śmieci”, 29 akcji Sprzątanie świata”. b) Dzień Ziemi-konkurs plastyczny z okazji
Dnia Ziemi c) zbiórka kasztanów i
żołędzi dla Wojskowego Koła Łowieckiego
RYŚ. d) zorganizowanie konkursu dla klasy II-III
,,Mały ekolog" e)akcja ekologiczna “Klasowa Wigilia bez
plastiku” f)udział w akcji “Święto
drzewa” g) udział w programie „Zbieraj z
klasą”, h) udział uczniów I-VIII w akcji
„SIR PET-ER i jego drużyna. |
Nauczyciele odpowiedzialni za uroczystości Iwona Łabęcka Beata Laube Wychowawcy klas |
W ciągu roku |
2. Przygotowanie gazetki z zakresu ochrony
środowiska (poznajemy pszczoły, gatunki zagrożone
wyginięciem). |
Monika Stokowiec |
V.2023 |
|
3. Udział w akcji „Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”. |
Wszyscy
nauczyciele |
IX. 2022 |
Monitoring i ewaluacja
Monitoring
programu wychowawczo-profilaktycznego prowadzony jest na bieżąco
przez dyrektora szkoły, wychowawców klasowych, pedagoga. Poddawany
jest systematycznej ewaluacji i modyfikowany zgodnie z
zaistniałymi sytuacjami, ma charakter otwarty. Ewaluacja programu
dokonywana będzie na zakończenie I i II semestru
każdego roku szkolnego.
Narzędzia
monitorujące: obserwacja zachowań uczniów, dyskusje
z uczniami i z rodzicami, analiza dokumentów szkolnych, wywiady z
nauczycielami i innymi pracownikami szkoły.
Narzędzia
ewaluacyjne: informacje udzielane przez nauczycieli, uczniów i
rodziców, informacje zebranych podczas spotkań z rodzicami,
informacje dotyczące współpracy z instytucjami
wspomagającymi, sprawozdania opiekunów
kółek, ankiety dla
uczniów, rodziców, nauczycieli, wnioski z nadzoru
dyrektora, dokumentacja dotycząca pomocy
psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole, opinie, orzeczenia
wydane przez PPP Szczecinek, Ocena sytuacji wychowawczej oraz stanu opieki
nad uczniami i wychowankami, analiza punktów z
zachowania, obserwacja i ocena zachowań.
Opracowanie:
Rada Rodziców
Jowita Okurowska
Celina Dziuba-Bartnik
Alicja Trzaskowska
Anna Częszak