PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Szkoły
Podstawowej im. Marii Konopnickiej
w
Iwinie
Zatwierdzony
i przyjęty do realizacji przez:
Radę
Rodziców 29.09.2020 r.
Rade
Pedagogiczna dnia 14.09.2020 r.
PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO
PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO:
Ø
Konstytucja
RP art.48.ust. 1, art. 53 ust 3, art. 72 ust 1.
Ø
Powszechna
Deklaracja Praw Człowieka i Konwencja o Prawach Dziecka
Ø
Ustawa z dnia 14.12.2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U z 2020r.
poz.910).
Ø
Ustawa
z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
Ø
Rozporządzenie
MEN z dn. 14.02.2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub
znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia
ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia
ogólne dla szkoły policealnej ( Dz.U z 2017r. poz. 356).
Ø
Rozporządzenie
MEN z dnia 18.08.2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności
wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu
przeciwdziałania narkomanii. ( Dz.U. z 2015 r. poz.1249 z późn. zm.).
Ø
Statut
Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Iwinie.
I. Założenia ogólne
1.Wychowanie
i profilaktyka szkolna ma na celu wszechstronny rozwój osobowy ucznia w
wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym,
moralnym i duchowym.
2.Praca
wychowawcza to zgodne współdziałanie uczniów, rodziców i nauczycieli, które
prowadzi do osiągnięcia celów zawartych w szkolnym programie
wychowawczo-profilaktycznym.
3.Działania
wychowawcze-profilaktyczne podejmują wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole,
wspomagani przez wszystkich pracowników szkoły.
4.Podniesienie prestiżu i rangi
szkoły wolnej od uzależnień w środowisku
II. Zadania
wychowawczo – profilaktyczne.
Zadania szkoły:
- opieka wychowawców
ukierunkowana na osiągniecie pełnej dojrzałości psychicznej, fizycznej,
społecznej, aksjologicznej, biologiczny i
psychologiczny rozwój wychowanków,
- ochrona wychowawcza
nad działaniem wychowanka w życiu społeczności środowiskowej,
- przygotowanie wychowanka
do samodzielnego życia,
- skoordynowanie
działań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego,
- współpraca z
rodzicami w budowaniu postaw prozdrowotnych i zdrowego stylu życia.
- zapobieganie powstaniu wśród
dzieci i młodzieży niekorzystnych problemów społecznych,
- rozwijanie poczucia własnej
wartości – samopoznanie, kształtowanie umiejętności różnicowania emocji,
rozwijanie własnej indywidualności, kontroli i umiejętności zachowania się w
określonych sytuacjach, walka ze stresem,
- dążenie do asertywności,
- efektywne wykorzystywanie czasu
wolnego, rozwój twórczy zainteresowań uczniów ( kółka zainteresowań),
- realizacja zadań z zakresu
profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Zadania
nauczyciela:
- kreowanie sytuacji,
w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swej osobowości, - kształtowanie
hierarchii systemu wartości,
- kształtowanie
umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej, budowanie prawidłowych
relacji rówieśniczych poprzez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form
spędzania wolnego czasu,
- budowanie obrazu
własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę,
- zaszczepienie
postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz
właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów
różnych zachowań swoich i innych osób, - wzmacnianie wśród
uczniów więzi ze szkołą, społecznością lokalną, - wspieranie edukacji
mającej na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
- budowa wzajemnego zaufania w
grupie rówieśniczej, wdrażanie do samodzielności i właściwego dokonywania
wyboru, kształtowanie pozytywnych zmian w rozwoju człowieka,
-
rozwijanie świadomości właściwego korzystania ze środków masowego przekazu, - zapoznanie
uczniów z podstawowa wiedzą na temat różnego rodzaju uzależnień i ich
szkodliwości dla zdrowia.
III. Misja
szkoły:
We
wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem
praw i godności człowieka,
zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka. Nasza
szkoła realizuje potrzeby i oczekiwania społeczności szkolnej i środowiska
lokalnego. Kształci i wychowuje na miarę XXI wieku.
Dążymy
do tego by:
Nasi
uczniowie
– byli rzetelnie przygotowani do nauki i życia we współczesnym świecie.
Ich
rodzice
– aktywnie wspierali szkołę i współtworzyli ją.
Pracownicy
szkoły –
mieli satysfakcję z wykonywanej pracy i odnosili sukcesy.
Szkoła
– była
placówką cenioną i uznawaną w środowisku, której klimat sprzyja zdrowiu i
bezpieczeństwu.
IV. Model
absolwenta Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Iwinie:
Absolwent
Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Iwinie:
a)
w
swoim postępowaniu dąży do prawd,
b) jest świadomy życiowej
użyteczności, zdobytej wiedzy i umiejętności przedmiotowych,
c)
ma
ukształtowany nawyk dbałości o zdrowie
własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego
zdrowiu,
d) wykorzystuje najnowsze techniki
multimedialne,
e) wie, gdzie szukać pomocy w
rozwiązywaniu problemów,
f) jest otwarty na europejskie i
światowe wartości kultury.
Absolwent Szkoły Podstawowej w
Iwinie to młody człowiek, który zna historię, kulturę oraz tradycje swojego
regionu i narodu.
Absolwent Szkoły Podstawowej im.
Marii Konopnickiej w Iwinie to człowiek:
a)
umiejący rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole,
b)
działający na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska,
c) twórczo myślący,
d) umiejący skutecznie się
porozumiewać,
e) umiejący stale się uczyć i
doskonalić,
f) umiejący planować swoja pracę i ją
organizować,
Absolwent Szkoły
Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Iwinie to człowiek tolerancyjny, dbający o
bezpieczeństwo własne i innych, aktywny, ciekawy świata, uczciwy i prawy,
przestrzegający prawa, kulturalny, obowiązkowy, samodzielny, promujący zdrowy
styl życia.
Absolwent Szkoły
Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Iwinie to człowiek wolny, zdolny do
dokonywania właściwych wyborów, życzliwie nastawiony do świata i ludzi.
V.
Odbiorcy programu
Odbiorcy programu to uczniowie
klas I-VIII.
VI.
Informacje o realizatorach działań
Nauczyciele, wychowawcy,
posiadający umiejętność nawiązywania prawidłowego kontaktu z uczniami, duży
zasób wiedzy pedagogicznej, mądrość życiowa, autentyczność.
VII.
Spodziewane efekty
- ukształtowanie
poczucia tolerancji, kultury osobistej, uczciwości, dbałości o bezpieczeństwo
własne i innych, przestrzegania prawa,
- aktywne i
ciekawe poznawania świata przez uczniów,
- nabycie nawyku
obowiązków, samodzielny, promujący zdrowy styl życia,
-
nawiązanie bliższego kontaktu z uczniami, co pozwoli na lepsze zrozumienie ich
problemów i
ukierunkowanie ewentualnych działań profilaktycznych,
-
zapobieganie zjawisku patologii wśród dzieci i młodzieży, nie podejmowanie
zachowań ryzykownych,
-
uwrażliwienie na potrzeby i uczucia innych i niesienie im pomocy,
-
uatrakcyjnienie czasu wolnego po zajęciach szkolnych,
-
rozwinięcie poczucia własnej wartości,
VIII. Diagnoza sytuacji wychowawczo – profilaktycznej szkoły
Program wychowawczo –
profilaktyczny został opracowany dla potrzeb uczniów w Szkole Podstawowej w
Iwinie. W opracowaniu działań wychowawczo – profilaktycznych wzięto pod uwagę
lokalizację szkoły oraz specyfikę środowiska lokalnego. Diagnozą objęto
uczniów, nauczycieli, rodziców. Diagnozy dokonano w oparciu o:
- obserwację zachowań uczniów,
informacje nauczycieli o bieżących problemach wychowawczych,
- obserwację postaw
prozdrowotnych (uzależnienia, aktywność fizyczna),
-
obserwację i badanie klimatu w szkole,
- analizę frekwencji na zajęciach lekcyjnych
- analizę działań w zakresie
wolontariatu,
- ocenę stwarzanych przez szkołę
warunków pracy i wypoczynku
- obserwację i analizę przypadków
agresji w szkole
- dotychczas realizowany program wychowawczy i
profilaktyczny i jego ewaluację,
-
wnioski z nadzoru pedagogicznego.
We wrześniu przeprowadzono
diagnozę wśród uczniów klas IV-VIII. Przeprowadzona diagnoza wskazuje na
istnienie następujących problemów wychowawczo - profilaktycznych:
- uczniowie dużo czasu spędzają
przed komputerem,
- wskazują, że w szkole jest
problem z wulgaryzmami oraz zachowaniami agresywnymi.
Z diagnozy wynika że:
- 84% uczniów lubi chodzić do
szkoły i na zajęcia dodatkowe,
-99
% uczniów czuje się bezpiecznie w szkole,
- 64 % ankietowanych uczniów
uważa, że w szkole nie ma problemu ze środkami psychoaktywnymi. Większość
uczniów zna skutki zażywania środków psychoaktywnych,
- uczniowie w
ramach działań wychowawczo – profilaktycznych chcieliby brać udział w zajęciach
o tematyce: bezpiecznego korzystania z Internetu, umiejętności uczenia się,
umiejętności panowania nad emocjami oraz zdrowym odżywianiu.
Z
diagnozy nauczycieli wynika, że
- realizacja
zadań wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego przynosi efekty,
- wszyscy nauczyciele w swojej codziennej
pracy podejmują działania profilaktyczno-wychowawcze,
- za najistotniejsze
elementy programu wychowawczo-profilaktycznego uważają: działania
profilaktyczne, działania zdrowotne oraz motywację uczniów do nauki,
- wszyscy
nauczyciele uważają, że uczniowie chętnie chodzą do szkoły oraz czują się w
niej bezpiecznie
- nauczyciele
tak samo jak uczniowie uważają, że najczęstszym negatywnym zachowaniem w szkole
jest: używanie wulgaryzmów i zachowania agresywne ( najwięcej zachowań
agresywnych uczniowie wykazują na przerwie w toalecie,
- nauczyciele uważają,
że w programie wychowawczo-profilaktycznym należy dodatkowo
uwzględnić
zadania związanie z COVID-19.
Analiza ankiety
dla rodziców;
62% rodziców uważa,
że najważniejszym zadaniem szkoły w zakresie profilaktyki jest zapewnienie
bezpieczeństwa w szkole, 54% kształtowanie dojrzałego i odpowiedzialnego postępowania
ich dziecka, 46% pozytywnych postaw społecznych.
Według 92%
ankietowanych rodziców ich dziecko chętnie uczęszcza do szkoły, 85% chętnie
uczęszcza na zajęcia dodatkowe, a 92 % jest akceptowane i dowartościowane.
77% rodziców uważa,
iż ich dziecko czuje się w szkole bezpiecznie, a 23% tego nie wie. Według 23%
rodziców ich dziecko spotkało się z przejawami negatywnych zachowań, a według
77% nie.
Pośród
ankietowanych rodziców, 85% uważa, że ich dziecko jest całkowicie wolne od (uzależnień/nałogów)
alkoholu, papierosów, narkotyków/dopalaczy, 69% od Internetu, a tylko 54% od
telefonu komórkowego.
100 % rodzice
uważają, że ich dziecko ma świadomość zagrożeń wynikających z uzależnień. 92%
rodziców wie jak rozpoznać u dziecka stan pod wpływem substancji
psychoaktywnych.
Tylko 30%
rodziców uważa, że w ich miejscowościach uczniowie mogą zetknąć sie z
substancjami psychoaktywnymi, 7% tego nie wie, a 15% uważa, że dzieci mogą kupić
alkohol.
W ramach działań wychowawczo- profilaktycznych na rok
2020/2021 rodzice proponują zajęcia z :
- cyberprzemocy (31%),
- umiejętności uczenia się (23%),
- postaw rodzicielskich (8%),
- bezpiecznego korzystania z Internetu (62%),
- skutków zażywania substancji psychoaktywnych, środków
psychotropowych (39%),
- kontaktów społecznych w klasie (31%),
- umiejętności panowania nad własnymi emocjami (15%),
- zdrowego odżywiania się (15%).
Wnioski z przeprowadzonych ankiet
oraz analiza w/w dokumentacji zostanie wykorzystana podczas realizacji
programu.
Szanując indywidualność i godność każdego ucznia wspomagamy go w
dążeniach do wszechstronnego rozwoju. W swoich działaniach kierujemy się
uniwersalnymi wartościami moralnymi, tolerancją, patriotyzmem, solidarnością,
demokracją, wolnością i sprawiedliwością społeczną. Kultywujemy tradycję, a wszystkie działania
pedagogiczne, opiekuńczo - wychowawcze
i profilaktyczne orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki
intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju
uczniów), a także ich losy. Ściśle współpracujemy z rodzicami, ( którzy są
najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców) oraz innymi
partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w ich rozwoju.
Zadania |
Sposoby
realizacji |
Odpowiedzialni |
Terminy
realizacji |
1. Monitorowanie nieobecności w
szkole, dyscyplina na zajęciach szkolnych |
1.Kontrolowanie przez wszystkich
nauczycieli obecności uczniów na zajęciach lekcyjnych. 2.Konsekwentne stosowanie
procedur szkolnych wobec uczniów opuszczających zajęcia szkolne. 3. Punktualne rozpoczynanie i
kończenie zajęć szkolnych. |
Wszyscy
nauczyciele, wychowawcy,
pedagog |
Cały rok szkolny |
4. Kontakt telefoniczny z
rodzicami za pomocą multimediów , dotyczący nieuzasadnionych nieobecnościach
uczniów na zajęciach. 5. Współpraca z policją,
sądem rodzinnym, kuratorami, asystentem rodziny.
6.Przeprowadzenie na godzinie z wychowawcą zajęć odnośnie
obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – konsekwencje prawne nie
przestrzegania w/w zasad. |
Wychowawcy,
pedagog |
Według potrzeb IX.2020r. |
|
2.
Stworzenie systemu pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
mającymi problemy edukacyjne i wychowawcze |
1. Prowadzenie teczek
uczniów dotyczących realizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w szkole. |
Pedagog |
Wg potrzeb |
2.Zaplanowanie i realizacja
działań wspierających uczniów: a) zajęcia
korekcyjno –kompensacyjne, b) zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze, c) zajęcia
logopedyczne, d)
zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, e) zajęcia
rewalidacyjne. |
Wychowawcy klas,
nauczyciele prowadzący zajęcia,
pedagog , logopeda |
Cały rok szkolny,
według potrzeb |
|
3.Udzielanie rodzicom pomocy w
zakresie wskazywania instytucji służących specjalistyczną pomocą: a) zorganizowanie
indywidualnych spotkań z logopedą. 4.Systematyczna współpraca z
instytucjami zajmującymi się wspieraniem uczniów i rodzin z problemami
edukacyjnymi i wychowawczymi: Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Policją,
Sądem rodzinnym itp. 6.Uwzględnianie zaleceń Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej zwartych w opiniach i orzeczeniach. |
Wychowawcy,
pedagog, Logopeda Wszyscy
nauczyciel |
Według
potrzeb I
semestr |
|
3.
Rozwijanie zainteresowań uczniów oraz systematyczne motywowanie uczniów do
nauki |
1.Rozwijanie zainteresowań
uczniów: a) diagnoza,
poznanie i rozwijanie uzdolnień uczniów – lekcje z wychowawcą, b) organizowanie
zajęć rozwijających uzdolnienia, zainteresowania i pasje uczniów. |
Wszyscy
nauczyciele, pedagog
Wych. klas IV-VIII Beata Laube |
Cały
rok |
2. Przygotowanie i udział w konkursach
przedmiotowych, artystycznych, technicznych, sportowych – szkolnych i między
szkolnych. 3. Promowanie osiągnięć uczniów:
eksponowanie prac uczniów w gablotach szkolnych, pracowniach przedmiotowych,
stronie internetowej szkoły i Gminy Grzmiąca oraz pochwała na apelu. |
|||
4. Indywidualizacja procesu
edukacyjnego oraz systemu oceniania wobec uczniów. 5.Stosowanie pochwał w przypadku najmniejszych
sukcesów, wobec uczniów wymagających wsparcia, 6. Przeprowadzanie z uczniami rozmów motywujących do nauki. 7.
Przeprowadzenie w klasach IV i VIII zajęć dotyczących umiejętności uczenia
się 7. Organizacja
Dnia Matematyki. |
|||
8. Udział uczniów
w innowacjach: a) „Matematyka
jest wszędzie” b) „Czytam z
klasą- lekturki spod chmurki” c) „ Papierowy
świat matematyki- książkowe origami”, d) „Zabawmy się w
teatr” |
Anna Purgal Anna Purgal Beata
Laube Karolina
Lachowska-Majchrzak |
Cały rok |
|
4.
Stwarzanie możliwości budowania właściwych relacji rówieśniczych, społecznych
w celu przeciwdziałania
agresji i zapewnienia bezpieczeństwa w szkole i poza nią. |
1.Organizowanie zajęć z
wychowawcą, pedagogiem na temat: a) sposobów
rozwiązywania konfliktów, b) asertywności, c)
budowania poczucia własnej wartości,
d) umiejętności pracy w zespole i rozwiązywania problemów w
grupie, e)zachowań agresywnych, f)wskazywanie
sposobów pomagania rówieśnikom,
g)kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie. 2. Zapraszanie przedstawicieli
służb prewencyjnych w celu uświadomienia uczniom konsekwencji ich
niewłaściwego zachowania. |
Wychowawcy klas,
pedagog Pedagog |
I semestr Wg. potrzeb |
3.Udział nauczycieli w konferencjach,
warsztatach i szkoleniach, dotyczących profilaktyki. 4.Zapewnienie uczniom
bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią: a) dyżury
nauczycieli na korytarzu, b) kontrola
zachowań w toaletach, c) sprawowanie
opieki nad uczniami podczas wyjść, d) kształtowanie umiejętności
prawidłowego stosowania zasad bezpieczeństwa
obowiązujących w klasie, szkole i
środowisku, e) pogadanki na temat „Bezpieczna
droga do i ze szkoły”, bezpieczeństwa w czasie ferii, wakacji i przerw
świątecznych, g) realizacja programu wychowania
komunikacyjnego (karta rowerowa), h) opieka nad uczniami
oczekującymi na autobus (organizacja
zajęć świetlicowych), i) współpraca z Kasą Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego w Szczecinku: - pogadanki związane z zapobieganiem
upadkom podczas pracy i zabawy w gospodarstwie rolnym, - udział w Ogólnopolskim
Konkursie Plastycznym „Bezpiecznie na wsi”. j) udział w Akademii
Bezpiecznego Puchatka. |
Wychowawcy klas,
pedagog Monika
Stokowiec Pedagog
Celina Dziuba-Bartnik |
Cały rok II semestr IV.2021r. X-XI. 2020r. |
|
5. Reagowanie zgodne z
procedurami wszystkich pracowników szkoły na wszelkie formy i przejawy
agresji w szkole.
6. Zorganizowanie Dnia
Życzliwości w szkole. 7.Nabywanie nawyków kulturalnego
zachowania się w towarzystwie oraz umiejętności prowadzenia rozmowy. 8.Nabywanie zasad właściwej
komunikacji. 9.Kształtowanie umiejętności
aktywnego i empatycznego słuchania innych. 10.Ukierunkowanie uczuć i emocji a) kształtowanie umiejętności
okazywania własnych uczuć i emocji, - udział uczniów klasy IV w
Międzynarodowym projekcie edukacyjnym „Emocje”. b) nauka kontroli własnych
emocji, c) umiejętność budowania właściwych relacji z rówieśnikami i
otoczeniem (
niwelowanie obgadywania, dokuczania, wyśmiewania, pomawiania), d) zdobywanie umiejętności
radzenia sobie ze stresem. 11.
Podtrzymywanie
tradycji rodzinnych oraz wzbudzanie empatii dla osób starszych i potrzebujących: a)prace plastyczne, b)prace pisemne, c)tworzenie drzew
genealogicznych. 12. Zorganizowanie w szkole akcji
„STOP Wulgaryzmom” oraz gazetki tematycznej na holu. |
Wychowawcy klas,
nauczyciele, pracownicy szkoły, pedagog Pedagog Wszyscy nauczyciele Pedagog szkolny Wszyscy
nauczyciele Pedagog |
Cały rok XI.2020r. Cały rok W ciągu roku W ciągu roku I semestr |
|
5. Prowadzenie
działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomagania uczniów i wychowanków w
ich rozwoju. |
1.
Aktywne
spędzanie wolnego czasu: a)
pogadanki/lekcje wychowawcze, b) propagowanie
aktywności sportowej, zachęcanie do udziału w czynnym uprawianiu sportu na SKS
oraz w konkursach i zawodach sportowych, c) Nauka walki fair-play. 2.Zapoznawanie młodzieży z
zasadami zdrowego odżywiania się oraz kształtowanie środowiska sprzyjającego
rozwojowi zdrowia, poprzez
pogadanki, dyskusje, konkursy plastyczne. 3. Zwracanie
uwagi na prawidłowe siedzenie uczniów przy stolikach szkolnych. 4.
Przeprowadzenie pogadanek nt. przeprowadzenie zajęć pt. " Jak radzić sobie ze stresem wywołanym
obawą przed Covid 19" |
Wszyscy
nauczyciele, pedagog, nauczyciel w-f Wszyscy
nauczyciele Pedagog |
Cały rok szkolny,
według potrzeb Cały rok szkolny IX. 2020 r. |
5.Udział uczniów w kołach
promujących aktywny i zdrowy styl życia, np. „Klub Wiewiórka”. |
Opiekun
Klubu Wiewiórka |
Cały rok szkolny |
|
6.Realizacja programów
profilaktyki zdrowotnej: |
|
|
|
- „Problem z głowy”. |
Wychowawcy
klas I-VIII |
Wg
potrzeb |
|
- „Od uprawy do
poprawy” |
Wychowawca
klasy I |
II
semestr |
|
7. Zorganizowanie w klasach
Światowego Dnia Zdrowia |
Wychowawcy
klas |
IV.2021r. |
|
6.
Zapewnienie opieki służb medycznych nad rozwojem fizycznym dziecka. |
1.Okresowe badania uczniów. 2.Kierowanie i prowadzenie zajęć
gimnastyki korekcyjnej. |
Pielęgniarka, wychowawca Pielęgniarka, nauczyciel
w-f |
Cały rok |
7. Uświadamianie uczniom negatywnych skutków działania środków
psychoaktywnych, środków multimedialnych. |
1.Udział uczniów w pogadankach
nt. środków psychoaktywnych i konsekwencji ich spożywania, np.: a) środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych
substancji psychoaktywnych, b) tytoniu, c) alkoholu. 2.Uczenie świadomego i umiejętnego
korzystania ze współczesnych środków multimedialnych: a) stwarzanie
warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez technologię
informatyczną, b) wykorzystanie
pracowni komputerowej w trakcie procesów lekcyjnych pozalekcyjnych,
multimediów, Internetu, c) udział w akcji
„Dzień Bezpiecznego Internetu”. 3.Organizowanie zajęć z
wychowawcą, pedagogiem na temat Cyberprzemocy. 4.Promowanie na stronie internetowej szkoły bezpiecznych stron. 5.Współpraca z Powiatową Stacją
Sanitarno-Epidemiologiczną w Szczecinku, Komenda Powiatową Policji w
Szczecinku oraz terapeutą w zakresie profilaktyki uzależnień. |
Wychowawcy klas,
pedagog Pedagog |
Cały rok szkolny,
według potrzeb II semestr |
6. Realizacja w klasie VI
programu Domowych detektywów „Jaś i Małgosia na tropie” rekomendowanego przez
MEN |
Pedagog,
wychowawca klasy |
II semestr |
|
8.Przygotowanie uczniów do
podejmowania pracy wolontariusza |
1.Działanie Rady Wolontariatu: a) propagowanie
idei wolontariatu, b) organizowanie
w szkole i środowisku lokalnych akcji charytatywnych m.in. zbiórka nakrętek
plastikowych, opieka nad starym cmentarzem, 2.Współpraca z UNICEF: a) pogadanki, b) pokazy multimedialne, c) akcje
charytatywne. |
Wychowawcy klas,
pedagog Pedagog |
Cały rok szkolny,
według potrzeb Wg. potrzeb |
9. Kształtowanie
kultury języka poprzez rozwijanie
kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży |
1. Udział w podsumowaniu
akcji „Przyjaciele książki”. 2. Wykorzystanie zasobów biblioteki
szkolnej: prasy, encyklopedii i słowników. 3. Prowadzenie lekcji
bibliotecznych. 4. Udział
w akcjach i projektach czytelniczych: Międzynarodowa
edycja ,,Przerwy na czytanie” 5.Pasowanie uczniów klasy I na
ucznia i czytelnika. 6.Utrwalanie zasad poprawnego
posługiwania się językiem w mowie i piśmie. 7.Udział w
konkursach literackich, recytatorskich, ortograficznych, czytelniczych, historycznych. |
Renata Piątkowska
Nauczyciel biblioteki, Nauczyciel biblioteki, wszyscy
nauczyciele Nauczyciel biblioteki, wychowawca kl. I Wszyscy
nauczyciele |
IV.2020r. W ciągu roku X.2020 r. W ciągu roku |
10. Kształtowanie u ucznia
postawy przynależności do środowiska szkolnego, lokalnego, narodowego i europejskiego. |
1.Zapoznanie
z sylwetką patrona szkoły, sztandarem: a) lekcje poświęcone
patronowi szkoły, b) gazetki ścienne. |
Dyrektor,
wychowawcy, nauczyciel muzyki, nauczyciel języka polskiego |
V.2020r. |
2.Organizowanie imprez służących
integracji środowiska szkolnego: a)ogniska,
pikniki, zajęcia integracyjne. b)organizowanie
imprez klasowych: andrzejki, wigilia klasowa, Walentynki, Dzień Wiosny. |
Nauczyciele odpowiedzialni za imprezy szkolne,
wychowawcy |
W ciągu roku Zgodnie z
kalendarzem imprez |
|
3.Aktywna praca Samorządu
Uczniowskiego: a)
opiniowanie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznych, zmianami do
Statutu Szkoły, innych regulaminów wewnątrzszkolnych, b)
organizacja wydarzeń szkolnych; Pasowanie na ucznia klasy I, Walentynki,
Dzień Kobiet. |
Opiekun
samorządu uczniowskiego, samorząd uczniowski, wychowawcy klas |
W ciągu roku Zgodnie
z kalendarzem imprez |
|
4.Poznawanie
i kontynuowanie tradycji szkoły i wsi: a) zapoznanie z tradycjami bożonarodzeniowymi
i organizacja spotkań wigilijnych, b)konkursu „Kartka, stroik świąteczny”, c) zapoznawanie uczniów z tradycjami
wielkanocnymi: - zorganizowanie kiermaszu, - wykonanie ozdób
świątecznych. |
Wychowawcy
klas, nauczyciel religii, opiekun SKO i Samorządu Uczniowskiego
|
Zgodnie
z kalendarzem imprez II
semestr |
|
5.Zapoznanie
z prawami i obowiązkami ucznia oraz prawami człowieka: a) zapoznanie ze Statutem
Szkoły, b) zapoznanie z Przedmiotowym
Systemem Oceniania, c) pogadanki na godzinach
wychowawczych dot.: - obowiązków i praw ucznia, - systemu kar i nagród stosowanego w szkole, d) wybory Samorządów Klasowych
i Samorządu Szkolnego. |
Wychowawcy
klas |
I
semestr |
|
6.Kształtowanie
poczucia przynależności do społeczności Europy: b) pogadanki na godzinach
wychowawczych. |
Nauczyciele
języka polskiego, wychowawcy
klas |
W
ciągu roku |
|
11. Kształtowanie postaw,
wychowanie do wartości |
1.Kształtowanie
postaw patriotycznych: a) nauka oraz utrwalanie hymnu państwowego, b) klasowe upamiętnienie świąt
państwowych, np. Święta Niepodległości, Rocznica Konstytucji 3 Maja, Dzień
Flagi Rzeczpospolitej Polskiej. 2.Poznawanie
symboli narodowych i kształtowanie nawyku okazywania im szacunku: 3. Udział w akcji
BohaterOn |
Nauczyciele
odpowiedzialni za imprezy/uroczystości szkolne Wychowawcy klas |
W ciągu roku XI.2020r. |
12. Współpraca z rodzicami i instytucjami wspomagającymi szkołę |
1.Kształtowanie integralnych
działań wychowawczych szkoły i rodziny: a) zebrania z rodzicami
(stacjonarne lub za pomocą dostępnych środków multimedialnych): -informacja o postępach w
nauce, oraz zachowaniu, - zachęcenie rodziców do
współpracy we wspólnym rozwiązywaniu problemów wychowawczych zaistniałych w
szkole, - zapoznawanie rodziców ze Statutem,
Przedmiotowym Systemem Oceniania, punktową oceną z zachowania w kl. IV-VIII, b) współpraca oraz udział
rodziców w imprezach klasowych, c) rozmowy z uczniami,
rodzicami, w celu bieżącego monitoringu sytuacji uczniów. 2.Wzmacnianie prawidłowego
rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego: a) stworzenie opieki i pomocy
materialnej dla potrzebujących uczniów, b) poradnictwo dla rodziców: - rozmowy indywidualne z
rodzicami mające na celu pomoc w procesie wychowania oraz w rozwiązywaniu
indywidualnych problemów wychowawczych, - kierowanie do ekspertów i
lekarzy specjalistów, c) współpraca z Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną
Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Powiatowym Centrum Pomocy
Rodzinie w Szczecinku, Asystentem rodziny. |
Dyrektor, wychowawcy, pedagog |
W ciągu roku |
13. Kształtowanie postaw
ekologicznych i zapobieganie degradacji
środowiska |
1.Udział w akcjach ekologicznych: a) Sprzątanie Świata, b) zbiórka kasztanów i żołędzi
dla Wojskowego Koła Łowieckiego RYŚ, c) konkurs plastyczny. |
Nauczyciele, wychowawcy klas |
W ciągu roku |
Monitoring
i ewaluacja
Monitoring
programu wychowawczo-profilaktycznego prowadzony jest na bieżąco przez
dyrektora szkoły, wychowawców klasowych, pedagoga. Poddawany jest
systematycznej ewaluacji i modyfikowany
zgodnie z zaistniałymi sytuacjami, ma charakter otwarty. Ewaluacja programu
dokonywana będzie na zakończenie I i II semestru każdego roku szkolnego.
Narzędzia
monitorujące: obserwacja zachowań uczniów, dyskusje z uczniami i z rodzicami,
analiza dokumentów szkolnych, wywiady z nauczycielami i innymi pracownikami
szkoły.
Narzędzia
ewaluacyjne: informacje udzielane przez nauczycieli, uczniów i rodziców,
informacje zebranych podczas spotkań z rodzicami, informacje dotyczące
współpracy z instytucjami wspomagającymi, sprawozdania opiekunów kółek, ankiety
dla uczniów, rodziców, nauczycieli, wnioski z nadzoru dyrektora, dokumentacja
dotycząca pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole, opinie,
orzeczenia wydane przez PPP Szczecinek, Ocena sytuacji wychowawczej oraz stanu
opieki nad uczniami i wychowankami, analiza punktów z zachowania, obserwacja i
ocena zachowań.
Opracowanie:
Rada
Rodziców
Jowita
Okurowska
Celina
Dziuba-Bartnik
Aleksandra
Jasiulek